Mechelininkadun muutoksia – puut voisi vaihtaa osissa?

Monet ovat varmaan lukeneetkin Mechelininkadun muutostöistä. Viralliset suunnitelmat löydät täältä. On aivan upeaa, että Mechelininkadulle saadaan vihdoin pyörätiet vuosien odotuksen jälkeen. Henkihieverissä siinä on saanut aina pyöräillä, joten en ole ihmetellyt niitä, jotka ovat heikkohermoisempina valinneet ajamisen jalkakäytävällä (mikä tietysti taas sotkee jalankulun). Hurraa siis tälle muutokselle! Ensireaktioni oli muuten kuitenkin se, että kahden pysäkinLue lisää »

Yksinkertainen ratkaisu jalkakäytävillä ajamiseen

Juttu on julkaistu myös osin Kaupunkifillari-blogissa HS kirjoittaa tänään jalkakäytävällä ajamisesta. HePon puheenjohtaja Janne Nurminen toteaa hyvin, että perinteiset kevyen liikenteen väylät ovat totuttaneet pyöräilijät kulkemaan jalankulkijoiden kanssa. Jutussa mainitaan erityisiksi ongelmapaikoiksi Hämeentie, Mechelininkatu ja Runeberginkatu. Outo on, että jutussa ei tehdä sitä yksinkertaista johtopäätöstä, joka on ilmeinen: Pyöräkaistat näihin paikkoihin, niin jo loppui jalkakäytävälläLue lisää »

Helsinkiläisen pyöräilyn puolesta

Allekirjoitin Helsingin Polkupyöräilijöiden manifestin: ”Me allekirjoittaneet sitoudumme kannattamaan Helsingin tavoitetta ja siihen pääsemiseksi seuraavia konkreettisia keinoja ensi valtuustokauden aikana: 1 Hämeentielle ja Mannerheimintielle on tehtävä nykyaikaiset pyörätiet koko kadun pituudelta ensi tilassa. 2 Reunakivien rakentaminen pyöräteiden poikki on lopetettava ja vanhat risteykset korjattava. 3 Pyöräteiden opastus on laitettava kuntoon. 4 Helsinkiin pitää saada kaupunkipyöräjärjestelmä.” NämäLue lisää »

Avoin Helsinki vol 2: Katupiknik Kalliossa 27.9.

Kunnallisvaalit tulevat: mitä sinä toivot julkiselta tilalta? Syyskuun alussa järjestimme piknikin Töölöntorilla, joka muuttuu iltaisin parkkikentäksi. Saimme hyvää palautetta ja keräsimme asukkaiden ajatuksia siitä, mitä he julkiselta tilalta toivovat. Torien lisäksi myös kadut kaipaavat sinua! Nyt toivotamme kaikki helsinkiläiset tervetulleiksi seuraavalle katupiknikille Siltasaarenkadulle (numero 20) Kallioon torstaina 27.9. klo 16 alkaen. Ympyräntalon ja Kolmannen linjanLue lisää »

8.9. kirppis Karhupuistossa (ja Töölössä) – autoton Flemari

Tilaa kaikille – myös kirpparikansalle Siivouspäivänä 8.9. järjestämme Karhupuistossa kello 10 -15 Fleminginkadun vieressä kirppiksen, jonka tuotoilla tuetaan Lauran kunnallisvaalikampanjaa. Kirpparilta voi sitten suunnata Töölön kyläjuhlille.  Toinen kirppispiste (jossa myynnissä erityisesti lasten vaatteita) on klo Töölön viiskulmassa. Onnellisten ihmisten Helsingissä on enemmän autottomia katuja. Kirpparipaikkamme Flemarin kyljessä herättelee ajatusta siitä, että Karhupuisto ilman välissä kulkevaa autotietäLue lisää »

Pyörät pyörivät paremmin Berliinissä

Pyöräilyolosuhteiden vertailua Berliinin ja Helsingin välillä. Kirjoitus on julkaistu myös Kaupunkifillari-blogissa. Mikä on ihanampaa kuin viilettää pyörän selässä pitkin Karl-Marx-Alleeta uusgoottilaisten kerrostalojen katveessa kohti auringonlaskua? Maantieteellisesti tasaisessa Berliinissä pyörät pyörivät usein nautinnollisemmin kuin esimerkiksi Helsingissä. Tämä ei johdu vain maantieteestä, vaan tietoisista ratkaisuista, jotka voisimme ottaa helposti käyttöön myös Helsingissä (tai muissa kaupungeissa). Ensinnäkin pyöräteitäLue lisää »

Raiteilla ympäri kaupunkia

Joskus päähänpinttymä voi viedä pitkälle: sain viikonloppuna vihdoin päätökseen pitkäaikaisen projektini ajaa läpi kaikki Berliinin metro- ja s-bahn -linjat. Projekti alkoi puhtaasta rakkaudesta metroon, tuohon hieman jännittävään maanalaiseen taukoamattomaan ihmisvilinään. Kaiken ajelemisen hyvänä sivutuotteena tuli nähtyä kaupunkia paljon laajemmin kuin peruskulmilla pyöriskellen. Omassa kotikaupungissakin tekisi hyvää aina välillä antaa metron (no, Helsingissä uusia linjoja odotellessaLue lisää »

Pyöriä! Vihdoin!

Pariisi on kuuluisa kaupunkipyöristään, joiden avulla pyöräilyn suosio kaupungissa on noussut huimasti. Kaupunkipyöräjärjestelmä voi olla toimiva vain, jos pyöriä on tarpeeksi saatavilla

Pyörien kotimaisuus

Olen tainnut usein väittää rakkaan Tunturi Elinan (joka on seurannut minua jopa Brysseliin asti) olevan Suomessa valmistettu. Väärässä olen näemmä ollut.